Ruisparatha (omatekoinen ja lisäaineeton)

Ruisparatha (omatekoinen ja lisäaineeton)
Uusien asioiden kokeileminen keittiössä on mukavaa, usein haasteellista.
Miltä mahtaisikaan maistua ruisparatha?

Vein kerran suomalaista ruisleipää mukanani Intiaan maistiaisiksi ja intialaisten ilmeet olivat todella valokuvan arvoisia.
Tuore ruisreissumies keräsi arveluttavia katseita tuoreeseen täysjyvävehnärotiin tottuneilta.

Ei sillä, etteikö ruisleipää Intiassakin saisi - kyllähän sitä jostain voi sattumalta löytää, mutta intialaisen ruisleivän maku on kirjaimellisesti kaukaa haettua, enkä itse ainakaan ole sitä innostunut syömään, varsinkin kun olen juuri suomalaiseen ruisleipään ja intialaiseen täysjyvävehnärotiin tottunut.

Kokeilin, miten suomalainen ruisjauho vääntyisi parathaksi ja lopputulos, vaikkei se kuvassa välttämättä kovinkaan herkulliselta näytä, oli kuitenkin ihan syötävää voisulan kera.
Ruisparathasta tuli sen verran kovaa, ettei hapankorppuus ollut kaukana ilman vehnäjauhoja ja kaiken maailman jauhoparanteita. Tekisin silti ruisparathaa toistekin.

Ruisparathan ainekset:

- Eilispäivän tähteeksi jäänyt dal, 3-4 kuppia
- Suola, 1-2 tl
- Sipulihakkelus, 1
- Valkosipulihakkelus, 1
- Mustapippuri, 1,5 tl
- Chilipaprika, 0,5 - 1 tl
- Jeera, 1 tl
- Ruisjauho

Sekoita ainekset taikinaksi, ja lisää tarvittaessa vettä.
Muotoile taikinasta pieniä palloja ja kaulitse ne letuiksi.
Paista parathataikina normaalin tapaan paistinpannulla molemminpuolin kypsäksi ja sivele öljyä tai voita pintaan. Taikina ei tule nousemaan niinkuin vehnärotia paistaessa, joten älä hämmästy.

Lisäohjeita ruisparathan paistamiseen löydät tämän oheisen linkin videosta.